پزشکیان: تمام اختلافات ناشی از تجاوز به حقوق دیگران است / با انصاف باشیم

رئیس‌جمهور گفت: تمام مشکلات ما به این دلیل است که به حق و حقوق خود قانع نیستیم و به حقوق دیگران تجاوز می‌کنیم و همین آغاز اختلاف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام دلیجان؛ به نقل از ایسنا؛ مسعود پزشکیان صبح سه شنبه ۲۷ آذرماه در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی که با معرفی برگزیدگان این رویداد علمی در سالن اجلاس سران همراه بود، با بیان این‌که ما از نظر اعتقادی اصول دین داریم تا باور کنیم دنیا صاحب و خالقی دارد، اظهار کرد: ما برای رسالتی به دنیا آمده‌ایم. این باور اگر در ما نهادینه شود که قدرتی این دنیا را خلق کرده و برای انسان این اقدام را انجام داده و انسان به خاطر علم و این علم به دلیل اخلاص باید عمل کند.

وی ادامه داد: جزو اصول دین عدالت است. پیامبران آمدند تا عدالت را اجرا کنند. جوامع ثانی همه یکی بودند. تمام دعواهایی که ما می‌کنیم را پیامبران با کتاب و میزان به دنبال حل و فصل آن‌ها بودند.

پزشکیان تصریح کرد: تمام ظلم و بی‌عدالتی که در جامعه وجود دارد به این دلیل است که به حق خود قانع نیستیم. تمام مشکلات ما به این دلیل است که به حق و حقوق خود قانع نیستیم و به حقوق دیگران تجاوز می‌کنیم و همین آغاز اختلاف است. اگر در جامعه اختلاف وجود دارد به دلیل این است که ما به حقوق دیگران در جامعه احترام نمی‌گذاریم و تصور می‌کنیم همه باید آنطور که من می‌پسندم و می‌فهمم عمل کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: به حقوق قومیت، جنسیت و تفکر و اندیشه دیگران در جامعه احترام نمی‌گذاریم و تصور می‌کنیم دیگران باید حتما آنگونه که من می‌بینیم و می‌فهمم، ببینند و بفهمند و اگر اینطور نباشند، نباید هم وجود داشته باشند و این آغاز اختلاف است.

وی با بیان این‌که «شاخص‌های حق و عدالت را اندیشمندان علوم انسانی باید در جامعه تعریف کنند»، اظهار کرد: همه دم از حق می‌زنیم و همه دعواها در جامعه برای این است که حق را پیاده کنیم. اما آیا ما در جامعه حق را پیاده می‌کنیم؟ آیا عدالت را در جامعه ایجاد می‌کنیم؟ این علم و دانش شماست که می‌تواند به مدیران و مسئولان و سیاستگذاران راهنمایی کند چگونه حق در جامعه پیاده شود. حتی نه تنها راهنمایی کنید که در میدان حاضر شوید و مشکل را حل کنید.

پزشکیان با طرح این پرسش که «چرا قومیت‌ها اختلاف دارند؟»، اظهار کرد: به این دلیل که قومیت دیگری، آنان را نادیده می‌گیرد. چرا در کارمندان اعتراض ایجاد می‌شود؟ برای این‌که بین خوب و بد، من به دلیل این‌که با کسی رفاقت دارم را برمی‌کشم و اجازه نمی‌دهیم کسی که حقش است، پیشرفت کنم. این موجب نارضایتی در آن کارمند می‌شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «اصول دین تقلیدی نیست و عدالت را مسلمانان باید بفهمند و درک کنند و این امر قابل‌تقلید نیست»، اظهار کرد: وقتی به کسی ظلم می‌کنیم می‌فهمد و وقتی بفهمد نمی‌تواند کسی را که به او ظلم می‌کند باور کند. حالا با هر ادبیاتی که می‌خواهی با او صحبت کن!

وی ادامه داد: اگر اسم خودمان را مسلمان بگذاریم اما بی‌انصافی کنیم، غیرعادلانه عمل کنیم و حقوق دیگران را رعایت نکنیم هر اسمی برایش بگذاریم، آن اسلام نیست. اسلام یعنی حق، عدالت و انصاف.

پزشکیان یادآور شد: مدیریت و علم شما اندیشمندان علوم انسانی است که به مدیران و مسئولان کمک می‌کند براساس عدالت و انصاف عمل کنند. اگر ما بتوانیم براساس انصاف حرکت کنیم و جایگاه هرکس را منصفانه در اختیارش قرار دهیم، مشکلی ایجاد نمی‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر براساس انصاف و عدالت عمل کنیم و هرکس را بر جایگاهش قرار دهیم. بی‌سواد را بر باسواد حاکم نکنیم، بی‌هنر را بر باهنر حاکم نکنیم، بی‌تجربه‌ را بر باتجربه حاکم نکنیم؛ اگر این کار را می‌کردیم باور کنید که مملکت ما گلستان می‌شد.

وی افزود: ما در هرجایی که هستیم و در هر اقدامی که انجام می‌دهیم، به هرکسی بر اساس اندازه و جایگاهش احترام بگذاریم نه بیشتر. من به عنوان یک کارمند در ساختار اداری چه کار کنم، چه کار نکنم، حقوق، پاداش و مزایا را دریافت می‌کنم اما بین کسی که عالم است، کار می‌کند و اثربخش است و بین کسی که عالم نیست و بدون دلیل پستی را گرفته است و کار نمی‌کند، چون آن پست سرجایش است، پرداخت هم به همان اندازه سرجای خود است. آیا این علمی و کارشناسی است؟ اعتقادی است؟

پزشکیان یادآور شد: در مدیریت نیروی انسانی می‌گویند براساس عملکرد پول پرداخت کنید، احترام بگذارید و جایگاه دهید. این موارد را می‌توانید در ساختار اداری ما نهادینه کنید تا براساس عدالت و انصاف عمل شود. چرا سیستم پویا و خلاق نیست و جلو نمی‌رود؟ چون افراد در جایگاه درست قرار نگرفته‌اند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =