تحول ۴۵ ساله از کلاس‌های کوچک به دانشگاه‌های بزرگ

سرپرست دانشگاه پیام نور با اشاره به تحولات گسترده در حوزه آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی می‌گوید از کلاس‌های کوچک و محدود به دانشگاه‌های بزرگ و متنوع رسیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیام دلیجان؛ محمدهای امین ناجی، سرپرست دانشگاه پیام نور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، به پیشرفت‌های علمی و پژوهشی کشور پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مقایسه آموزش عالی قبل و بعد از انقلاب به‌طور کلی بلاوجه است. قبل از انقلاب، میزان دانشجویان و اعضای علمی محدود بود و دانشگاه‌ها بیشتر در مراکز استان‌ها مانند دانشگاه‌های تهران، شریف و جندی‌شاپور اهواز متمرکز بودند و در سایر نقاط کشور و شهرهای بزرگ شاهد چنین دانشگاه‌هایی نبودیم. اما پس از انقلاب، نه‌تنها تعداد دانشجویان چندین برابر افزایش یافت، بلکه از نظر کیفیت آموزشی و پژوهشی نیز تغییرات زیادی حاصل شد.

گسترش زیرنظام‌های آموزشی

وی افزود: قبل از انقلاب، تنها موسسات محدود مانند مدارس حسابداری وجود داشتند. اما پس از انقلاب، این مراکز به دانشگاه‌های ملی مهارت تبدیل شدند که این امر به توسعه کمی و کیفی آموزش عالی کمک شایانی کرد. همچنین، دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و موسسات علمی کاربردی در این دوران شکل گرفتند که چنین نهادهایی پیش از انقلاب وجود نداشتند.

امین ناجی یادآور شد: در زمینه تولید منابع علمی و پژوهشی نیز رشد قابل توجهی مشاهده می‌شود. مجلات علمی و پژوهشی رشد خوبی داشته‌اند و کیفیت و کمیت تولیدات علمی افزایش یافته است. با این حال، مقایسه دقیق این تولیدات با قبل از انقلاب به دلیل تغییرات چشمگیر ۴۰ ساله دشوار است. به‌طور کلی، تغییرات کیفی و کمی به‌طور مداوم در حال گسترش هستند.

سرپرست دانشگاه پیام نور با بیان اینکه یکی از تفاوت‌های اساسی میان دهه‌های گذشته و امروز، ظهور فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و فضای مجازی است، گفت: پیش از این، چنین ابزارهایی وجود نداشتند، اما امروز سرعت پیشرفت علمی و پژوهشی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. این پیشرفت‌ها به‌ویژه در حوزه‌های جدید مانند داده‌کاوی، علوم شناختی و علوم اعصاب تاثیرگذار بوده‌اند و می‌توانند زندگی انسان را راحت‌تر و بهتر کنند.

نقش دانشگاه‌ها در جامعه

وی عنوان کرد: امروز، دانشگاه‌ها نه‌تنها در زمینه‌های علمی بلکه در اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی نیز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. در گذشته، برخی از گروه‌های دانشگاهی در فعالیت‌های سیاسی و مخالفت با رژیم طاغوت فعال بودند، اما آیا این رفتار در تمام گروه‌های دانشگاهی یکسان بود؟ این سوالی است که باید بیشتر به آن توجه کرد. دانشگاه‌ها در حال حاضر می‌توانند به‌طور گروهی در پیشبرد مرزهای علمی و رشد اجتماعی گام‌های مؤثری بردارند.

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 1 =